Sara Claesson -

får sjuksköterskan gråta?

jag blir så förbannad. om man ska lyckas att disskutera med en människa så får inte människan vara trångsynt. man måste kunna tänka genom olika vinklar. men inte idag
vi disskuterade om det var okej att en sjuksköterska gråter när en patient avlidit.
och mitt svar är beror på. nu kan ni tycka att jag är konstig men tänk er själva,har vart med om detta ett antal ggr i verkliga livet, om du jobbat tio år med en patient som bott på ett ålderdoms hem. då känner du personen väl och du har antagligen en bra relation till patienten samt till de anhöriga. om denna sen går bort och du är inne hos patienten med de anhöriga. så anser jag att du kan få fälla en tyst tår men fortfarande ha din roll som sjuksköterska. och agera efter din proffesion. men att fälla en tår anser jag inte är några problem sålänge du visar dig stark inför anhöriga och ger dem de stöd de behöver.
men nu pratar jag inte om att bryta ihop eller gråta mkt. utan ngn enstaka tår.
personen jag disskuterade med ansåg att detta är helt fel och jag kan samtodogt förstå henne med. men hon kollade mer i en sjukhusmiljö och där känner man inte patienterna så mkt så de är skillnad anser jag mellan äldreboende och sjukhus.
jag har iofs bara jobbat på äldreboenden men när en sjukskjöterska fällt en enstaka tår så har anhöriga uppskattat detta för de anser att de visar medlidande och att patienten betytt något för dem. och jag har pratat med anhöriga när de kommer på återbesök efter deras anhörigas bortgång och frågat dem detta och de har inte tyckt att de är något fel i det. sjuksköterskan gjorde ett jättebra jobb, har de sagt.
vad anser ni?

// sara

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag håller med dig...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar: